الاثنين، سبتمبر 08، 2008

اطعموا قطاطكم وريحوا بالكم

سيداتى انساتى فى نهايه نشرتنا الاخباريه لهذا اليوم نترككم مع

لقطه اليوم والدكاتره عبده الرايق

المذيعه :- اهلا يادكاتره انت على الهواء

يادكاتره انت على الهواء

انت سامعنى

يادكاتره

الرايق :- ايوه يابنت اخوى سامعك بس بفتكر اللقطه ...انا كنت كاتب الكلام على ضهر تذكره الاتوبيس ...بس لقيتها

اخوانى الاعزاء

كاميرا الرايق التقطت لكم هذا الحوار

********************

مذيعه :- اهلا بيكم فى لقائنا الاكثر جرأه مع عائله القط مشمش ....نيييياو

مشمش :- نييياو مين يا مظمزبن ...اهلا بيكى

مذيعه :- انا عايزه اعرف احساسكم ايه فى شهر رمضان

مشمش :- انا بشكر الناس فى شهر رمضان لانهم بيعملوا الاكل ياكلوا ربعه والتلات ارباع ليا انا ومشمشه والاولاد ....وزى مانتى شايفه احنا فى رمضان تخنا وربربنا وربينا مجانص ..ويمكن كمان مراتى العزيزه مشمشه بقت مقلوظه وسمينه ...علشان كده بنقول لكل الناس ....ارموا الاكل براحتكم ...مشمش وعائلته فى انتظار معوناتكم

الرايق :- بدون تعليق

هناك 24 تعليقًا:

عبده الرايق يقول...

ايه ده ولا تعليق
لله يا محسنين لله
تعليقه قليله تمنع بلاوى كتيره
وهنيه لك يا كاتب التعليق

قوس قزح يقول...

عندك حق
فعلا كل يوم الواحد بيرمى بواقى اكل لو كان حريص من الاول انه يعمل الكمية اللى بيحتاجها كل يوم مكنش رمى اكل
بس معروف ان الواحد مفروض ميعملش اكل و هو جعان ولا يشتريه
لان ده بيخليه يعمل كميات و يشترى كميات اكبر من احتياجه


و الحمدلله ان فى قطط بتاكل مش بيترمى و خلاص

قوس قزح يقول...

هههههههههههههههههههه
تصدق بالله
التعليق مكتوب من ساعة ما نزل البوست
بس نسيت ابعته
هههههههههههههههههه

معلش بقى انت عارف الزهايمر

و بعدين انت هتشحت التعليقات يا دكاترة !!!

maha zein يقول...

مجانص
هي حصلت
تقول مجانص
ناقص يطلعلهم ترابيس
والبينج يعرض
دول مين دول؟
القط مشمش والعيلة
لا يا جرع
احنا عندنا الحمد الله الفرخة مروة والديك مدكور بيخلصوا علي الاخضر واليابس
سوري يا قطاقيط احنا معندناش حاجة للرمي
سوري

bos bos يقول...

مشكلة موضوع الاكل الكتير اللى الناس بتعمله وبترميه
فعلا مش عارفة هما بيفكروا أزاى ربنا يهدينا ويهديهم

تحياتى

عبده الرايق يقول...

قوس قزح
نو
نو
نو
انا مش بشحت انا بستلف
وبعدين
هى اصلا دى عاده
مش عارف ابطلها
ادماااااااااااان يعنى

رندا يقول...

هههههههههههههههه

مذيعة مممممممم وعبدة الريق مممممممم

ماشى يامعلم

كل سنة وانت طيب

رندا

واحدة مفروسة يقول...

ههههههههههههههههه
كاتب الكلام على ضهر تذكرةاتوبيس
هههههههههههه
ده على اساس انك بتركب اتوبيسات؟؟؟ هههههه
قول الحق يا رايق انت لاقيتها واقعة فى الارض...ههههههههههه
انت نسيت لما لميت كام تذكرة من الارض و طلعت الاتوبيس تركب بيهم و طلعت التذكرة بتاريخ قديم..وانت تحاول تقنع فى الكمسري انك من يوميها قاعد فى الاتوبيس مش اتحركت..و انك بس نزلت تمشي رجليك و طالع تاني
هههههههههههههه

فاضحنى يا با فى كل مكان

اما القط مشمش ده...مش انت كل يوم تنزل تقاسمة فى الاكل اللى بياكله هوه و المودام بتاعته
ههههههههههههههههههههههه
و

M.K يقول...

ذمّ الله في الإسراف قائلاً : ( إن المبذرين كانوا إخوان الشياطين) ، فالإسراف حرام ، والله يكره المسرفين ولا توجد أقل من المسرفين منزلة ، فلا أحد يرضى عن كره الله له.

Doba يقول...

بعيداً عن الحوار الساخر
مش بالذمة حرام وإسراف كميات الأكل اللى بتتعمل وتترمى دى

أنا وأنا بعمل الأكل ببى خايفة ليتبقى منه ومع بداية رمضان لما حسيت ان زوجى ومامتى بياكلو كميات أقل من المعتاد كمان لأن المشروبات والصيام عموما مش بيخلينا عندنا مقدرة نال أكتر قللت كل كميات الأكل علشان مرميش أى حاجة

والله الخوف فعلا من الإسراف
============
دايما كده يا روقه كلامك عن الأكل
مجوعنا عالصبح

اللهم انى صايمة
هو المغرب على كام النهاردة
سلامى لفرنسا اللى وحشتنا
ولمفروسة لانى عارفة انها بتدخل هنا وبس
ولكاميليا يارب تكون بخير

رمضان كريم
هبة

دار العين يقول...

على مدونة دار العين للنشر
_ جمال الغيطاني : "امبارح راح فين ؟" هو السؤال الذي شغلني منذ الطفولة
_ حديث علاء الأسواني عن مشكلة انفصال المثقف عن الواقع
_ حدوتة من كتاب " المرأة والحدوتة "
http://ainpublish.blogspot.com
........
نرحب بتعليقاتكم واستفساراتكم
سواء عن الكتب الصادرة عنا أو عن سياسة النشر

جمعاوي يقول...

السلام عليكم
ههههههه ايه ده يا عم
انت باصص لمشمش فى الموسم واللا ايه؟
دول هم تلاتين يوم وبعدين بيمشى يكح تراب فى الشارع

يا استاذ عبده لو سمحت فكك من مشمش لو سمحت

وانا اضم صوتى لصوت مشمش.......

دمتم لنا بخير ويلا سلام

romansy يقول...

كل سنة وانتى طيبة
مدونتك جميلة قوى اما بخصوص القط مشمش
والعائلة
طول مافية ناسا بتبذر فى الاكل
طول ما مشمش هيخلية مربرب كدة
وحسبنا الله ونعم الوكيل

عبده الرايق يقول...

قوس قزح
طبعا الحمد لله ان فى قطط بتاكل
وجيوب بتفضى
بس مفروض فعلا نقلل كميات الاكل
انا بقول كده لمسز رايق على طول
وهى بتسمع كلام القطط وبتعمل حسابهم قبلنا فى الاكل

عبده الرايق يقول...

maha zein
يقال والعهده على الراوى العلامه الكبير قوى الواد حسن الفراش
ان الفرخه مروه والديك مدكور
من اكلى اللحوم
عائله القطط
فصيله السبع
رتبه المداكير
معنى كده يا مها ان انتوا بتاكلوا لحمه ؟
طيب مفيش مكان فى العشه عندكم لعائله الرايق

عبده الرايق يقول...

bos bos
وتحياتى انا والضاحكون لكى يا بوس بوس
كل عام وانتم بخير

عبده الرايق يقول...

رندا
عارف بتفكرى فى ايه يا راندا
نو
نو
نو
دى مذيعه ومشمش القط
مش مذيعه وعبده الرايق
التقيل لسه مجاش يا معلمه

عبده الرايق يقول...

واحدة مفروسة
طيب يامفروسه
على رأى المثل العربى الشهير
ميفضحشى الرايق الا عياله
انا مش هاقولك حاجه تانى
ولما نتشعبط سوى فى الاتوبيس والكمسرى يمسكك وينزل فيكى ضرب للصبح مش هاحوش عنك وهاشجع الضربه الحلوه
وبعدين
القط مشمش مش هو صاحبى اللى بنزل عنده كل يوم
نو
نو
نو
ده قط
وده قط تانى خالص

عبده الرايق يقول...

M.K
شكرا جزيلا على مداخلتك وتعليقك القيم
مع تحيات عائله الرايق

عبده الرايق يقول...

Doba
هبه الاخت الجميله اللى مهما قال لها الضاحكون مش هيوفوها حقها
لانكى فعلا من عمدان المدونه
تحياتى الخاصه لكى وتحيات الضاحكون وتحيات فرنسا الغائبه الحاضره

عبده الرايق يقول...

دار العين
مفيش حاجه كده ثمن الاعلان ده ؟؟؟؟

عبده الرايق يقول...

جمعاوي
ههههههههههههههههههه
حلوه يا جمعاوى
ضحكتنى
بس ناقص حاجه واحده فى تعليقك
مش مشمش بس بعد الموسم اللى بيمشى يكح تراب
نو
نو
نو
الشعب كله بعد الموسم بيكح تراب
واولهم الغلبان الرايق واولاده الغلابه المساكين
موسم نغنغه وبعدها
على الجردل معتاده مارش

عبده الرايق يقول...

romansy
اهلا بيك اخ رومانسى
بس المدونه مش مدونتى وحدى
دى مدونه ابطالها واعضاء فريق العمل بها 16 مدون
كلهم يرسلون لك باقه ورد

غير معرف يقول...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
,以讓>它使...................